Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Inspirator en kwaliteitslabel Fresh from the Farm verenigt kleinschalige boeren uit Antwerpen en Limburg. Voorwaarde: ze moeten zich onderscheiden met ambachtelijke of artisanale hoeveproducten van topkwaliteit. Klanten zien aan het logo dat de producten recht van bij de boer komen: een (h)erkenbare meerwaarde voor een faire prijs. Van Zon praatte met Niels Stilman, bezieler van Fresh from the Farm.

Waarom zijn jullie die samenwerking met lokale telers gestart?

Niels: ‘Ons uitgangspunt is deels economisch, deels ideologisch. Wij zorgen voor structuur en logistiek, voor een verkoopnetwerk met een gegarandeerd correcte verloning zonder risico op bodemprijzen, én we zetten in op marketing en publiciteit. Daar zouden die boeren zelf nooit tijd en energie insteken. Zo gaan we samen vooruit.’

Wat zijn de voorwaarden voor boeren om in te stappen bij Fresh from the Farm?

Niels: ‘Heel eenvoudig. Allereerst moet het product onderscheidend en hoogkwalitatief zijn. Wie met ons in zee gaat, moet ook bereid zijn om ons verhaal mee uit te dragen. Dat betekent dat onze boeren moeten openstaan voor nieuwe media, terwijl ze daar vaak helemaal niet in thuis zijn.’

Wat is de toegevoegde waarde voor de boeren én voor de eindklant?

Niels: ‘Wij hebben een snel en efficiënt verkoopnetwerk opgezet. De producenten kunnen op ons rekenen voor ondersteuning op elk vlak: van financieel tot marketing. Van idee tot verpakking. Het bundelen en labelen van de producten genereert een unieke slagkracht op de markt. Wij brengen hun producten immers naar het ‘grote’ publiek’ Voor de klant maken we het grootste verschil op kwaliteit. De asperges van Van Roey leveren we bijvoorbeeld héél kort op de bal en voor een faire prijs. Die asperges behoren tot de absolute top op de veiling. Klanten krijgen dus veel waar voor hun geld in een snel logistiek systeem.

Wat vertelt Fresh from the Farm de klant?

Niels: ‘Dat hij een (h)eerlijk vers, lokaal, duurzaam geteeld streekproduct van absolute topkwaliteit op zijn bord heeft. Recht van de boerderij. Mét achtergrondinfo. Zo komt de vaak kleinschalige boer heel dichtbij die klant. Die klant wordt zich bewust van hoe dat product tot stand kwam en weet het daarvoor meer te waarderen.

Hoe kunnen horeca-uitbaters en chefs dit verhaal uitspelen naar hun klanten?

Niels: ‘We kunnen chefs adviseren welke gerechten ze met onze producten een lokale touch kunnen geven. Wij reiken de basisingrediënten aan voor een creatief, lokaal menu. Ons Fresh from the Farm-logo is heel mooi en het spreekt voor zich. Horecazaken kunnen bijvoorbeeld ons logo en demofiches over de producent op hun kaart drukken. Of op hun servietten. Als de klant dan getriggerd wordt door het concept is hij vaak geneigd om bewust te kiezen voor een lokaal gerecht waarvan hij de herkomst (h)erkent. Zélfs als dat wat duurder is.’