Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Het vermogen van het lichaam om ons te beschermen tegen uitdroging neemt af naarmate we ouder worden. Alle volwassenen, inclusief bejaarden, wordt geadviseerd dagelijks minstens twee liter vocht op te nemen. Algemeen wordt aanvaard dat 0,5 liter daarvan afkomstig is van onze voedselopname. De resterende anderhalve liter moeten we uit drank halen. Streven naar acht glazen vocht per dag is een goede algemene richtlijn.

Senioren zijn in het algemeen dol op soep. Een ideale manier om vocht binnen te krijgen!  

Tips om de vochtopname te verhogen

  1. Bied dranken aan die de persoon in kwestie graag lijkt te hebben. Oudere mensen en personen met dementie hebben vaak een voorkeur voor zoete drankjes.
  2. Bied drank aan tussen de maaltijden en bij de maaltijd. Dit volgens een schema doen, kan nuttig zijn, in het bijzonder in verzorgingstehuizen.
  3. Wees realistisch over hoeveel de persoon in kwestie kan drinken. Het is onwaarschijnlijk dat iemand een grote hoeveelheid in één keer zal drinken. Vaker kleinere hoeveelheden aanbieden, is een betere aanpak.
  4. Maak water aantrekkelijker door er wat vers fruit of kruiden aan toe te voegen, rekening houdend met het feit dat onze smaakpapillen verzwakken met de leeftijd. Oudere mensen hebben dus een sterkere smaak nodig om hetzelfde te proeven.
  5. Controleer of de oudere persoon misschien liever met een rietje drinkt.
  6. Bied tussendoortjes met een hoog vochtgehalte aan – zoals vruchtensap of granita’s.
  7. Bied drankjes aan met elektrolyten waar nodig, zoals een rehydratieoplossing, een sportdrankje of zelfs bouillon.
  8. Last but not least, senioren zijn in het algemeen dol op soep. Een ideale manier om vocht binnen te krijgen