Menu

Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Op 8 juni gaat de Horeca (deels) terug open en kan je je gasten ontvangen en verrassen met nieuwe en oude vertrouwde gerechten. Maar hoe ga je ze laten weten dat ze weer welkom bij je zijn? En hoe pas je best alle maatregelen toe? Lees hier onze belangrijkste tips zodat jij straks helemaal bent ingespeeld op de nieuwe richtlijnen en klaar bent om er weer in te vliegen.

Wie er de voorkeur aan geeft om deze tekst af te drukken, kan hier de volledige tekst in PDF downloaden en uitprinten. 

Inhoud

Hieronder komen een heel aantal belangrijke topics aan bod. We geven je hier al een kort overzicht, zodat je kan doorscrollen naar de onderwerpen die voor jouw zaak relevant zijn:

  1. Communicatie naar klanten
  2. Verkoop waardebonnen
  3. Capaciteit en reservaties
  4. Bescherming personeel
  5. Maatregelen in de zaal (contact tussen klant en personeel, hygiëne, menukaart)
  6. Maatregelen in de keuken
  7. Terrasbeleid
  8. Sanitaire voorzieningen
  9. Hotels
  10. Creatieve oplossingen

Basisregels: 

Cafés en restaurants zullen open mogen op voorwaarde dat enkele voorwaarden zeker worden opgevolgd:

  1. Maximaal 10 personen aan tafel
  2. De obers moeten een mondmasker dragen 
  3. De afstand van 1,5 meter moet gerespecteerd worden

Je zaak mag openblijven tot 1 uur 's nachts.

1. Communiceer op voorhand naar je klanten

Eerst en vooral: communiceer naar je klanten dat ook jouw zaak terug opengaat. De meeste klanten zullen wellicht op de hoogte zijn van de heropening van de Horeca, maar laat hen toch weten vanaf wanneer jouw zaak terug opent en welke maatregelen je treft. Als je niet communiceert, riskeer je dat je klanten denken dat je voorgoed gesloten bent. Pas dus zeker de informatie op je website, Google, Social Media, kanalen van de gemeente,… aan. 

Doe een welkomstgesprek met je klanten, waarbij je hen informeert, sensibiliseert en hen de voorziene preventiemaatregelen en de regels in verband met de gezondheid van de gasten toelicht (zoals beschreven in de richtlijnen).

2. Genereer inkomsten door de verkoop van waardebonnen

Blijf vouchers en cadeaubonnen voor een later tijdstip aanbieden en promoten. Dit kan nog steeds via het platform Horeca Comeback, of via papieren vouchers in je zaak. Zo kan je die eerste weken overbruggen, want een heropstart brengt uiteraard extra kosten met zich mee. Weet dat gemiddeld slechts 80% van de cadeaubonnen effectief worden ingeruild.

TIP: Geef bij je take-away en afhaalbestellingen een kortingsbon mee om binnenkort fysiek in je restaurant te komen eten. Afhaalmaaltijden en thuislevering zullen nog steeds populair blijven! Blijf dit dus ook zeker onderhouden.

3. Capaciteit en reservaties

3. Capaciteit en reservaties

Werk met verschillende time-slots om je capaciteit toch zo hoog mogelijk te houden. Zo kan je werken met twee middagshiften (bijvoorbeeld van 11u30-12u45 en van 13u-14u30) en twee avondshiften (bijvoorbeeld van 17u-19u en van 19u15-21u30). Zorg dat beide timeslots niet meteen op mekaar aansluiten, maar reken een kwartiertje marge in. Zo ben je zeker dat de eerste shift klanten weg is vooraleer de volgende arriveert. Communiceer dit ook naar je klanten, zodat ze op tijd plaats maken voor de volgende shift.  

TIP: Houd een goed overzicht bij van de contact- en adresgegevens per reservatie, indien dit nodig zou zijn voor contact tracing achteraf. 

4. Bescherm niet enkel je klanten, maar ook je eigen personeel

Mondmaskers voor het personeel zijn verplicht, behalve voor functies waarbij je altijd de afstand kan respecteren. Voorzie dus voor al je personeel steeds een mondmasker waar mogelijk.

Neem ook om de paar uur de temperatuur op van je personeel. Een personeelslid dat symptomen vertoont of vermoedelijk is besmet met het Covid-virus, moet dit altijd melden en mag absoluut geen toegang krijgen tot de apparatuur. Zodra je temperatuur hoger is dan 37,5°C of je je verkouden voelt, blijf je best thuis. 

5. Welke maatregelen neem je in de zaal?

5. Welke maatregelen neem je in de zaal?

Afstand bewaren: Garandeer ten alle tijden 1,5m tussen de tafels. Schuif de tafels dus ver genoeg uiteen, of werk met plexiglas tussen de tafels om afstand te behouden. Op de tafels waar geen klanten mogen gaan zitten kan je werken met verbodstekens. Maak ook de paden tussen de tafels zeker breed genoeg. Plak eventueel stickers of andere markeringen op de grond, met 1,5m afstand.

Probeer ook altijd de afstand tussen je zaalmedewerkers en klanten te bewaren. Werk dus met een laag aantal personen per tafel. Ook kan je gebruikmaken van een trolley waar klanten zelf hun maaltijd afnemen.

Hygiënemaatregelen: Ontsmet regelmatig alle oppervlakten, tafels en stoelen van het restaurant. Doe dit niet enkel tussen twee shifts door, maar ook zichtbaar wanneer er klanten in je zaak zitten. Je kan ook werken met kaartjes op de tafels die duidelijk maken dat een tafel net is schoongemaakt. Klanten zullen hier zeker belang aan hechten, dus dit is een must voor hun vertrouwen.

Checklist hygiëne

Checklist hygiëne

Wil je zeker zijn dat je geen belangrijke hygiënemaatregelen over het hoofd ziet? Download dan hier onze checklist zodat je alle tips netjes kan afvinken!

Download checklist

We geven hier nog enkele tips om alles zo contactloos en hygiënisch mogelijk te laten verlopen:

  • Informeer klanten op zichtbare plaatsen in je zaak over de veranderde gedragsregels
  • Voorzie aan de ingang een desinfecterende spray en/of gel en laat je klanten hun handen wassen of ontsmetten voor het binnengaan.
  • Ontsmet alle deurklinken heel regelmatig. Als het weer goed genoeg is, kan je de deur zelfs best open laten. Zo moeten klanten geen deurklinken aanraken én verlucht je je zaak.
  • Vermijd lichamelijk contact. Ook garderobe mag je niet aannemen, de gasten dienen jassen en andere zelf weg te hangen op de voorziene plaats.
  • Geef bij de reservatie meteen door dat je contactloze betaling wenst.
  • Vermijd losse potjes, vaasjes, broodmandjes of peper- en zoutvaatjes op tafel.
  • Reinig je bestek individueel en steek in pochetten.
  • Bekijk ook je mogelijkheden voor individuele portieverpakkingen.
  • Gebruik papieren tafellakens, napperons, placemats, servetten. Indien je werkt met linnen servetten of tafellakens: was alles na elke gast op 60°C. Ook servies en glazen was je best in de afwasmachine op meer dan 60°C. 
Zoek een alternatief voor je menukaart

Zoek een alternatief voor je menukaart

Menukaarten worden continu vastgepakt, wat in deze periode niet aan te raden is. Bedenk dus mogelijke alternatieven voor je huidige menukaarten, zoals:

  • Tafelkrijtbordjes
  • Wegwerpmenu’s zoals een krantje
  • Menuhouders met clips
  • Muurkrijtborden op centrale plaatsen in je zaak
  • Plaats je menu volledig online en werk bijvoorbeeld met een QR-code die je klanten zelf scannen aan tafel
  • Maak gebruik van stoepborden. Je kan deze ook binnen centraal zetten, zodat iedereen ze kan lezen. Of laat de bediening ze tot aan de tafel brengen bij het opnemen van de bestelling.
  • Je kan je menu ook doorsturen vlak na de (online) reservatie. Hierdoor kan je je klanten sneller en contactloos laten kiezen. 

6. Welke maatregelen neem je in de keuken?

De 1,5 meterregel is ook van belang voor je eigen werknemers. Het vraagt misschien een andere manier van werken, maar het is belangrijk dat dit een gewoonte wordt voor je personeel. Zo kan je bijvoorbeeld werken met 1 personeelslid per gerecht om ook het keukengereedschap per persoon te limiteren.

Simplifieer je menu en probeer bepaalde ingrediënten vaker te laten terugkomen om de complexiteit en foodcost te beperken. Beperk je menukeuze om je keukenwerking zo makkelijk mogelijk te maken. Convenience of kant-en-klaar producten kunnen een hulp zijn als je werkt met een kleinere bezetting.

Je kan ook nog steeds blijven inzetten op take-away of delivery, om het kleiner aantal tafels deels te compenseren. Je kan je gasten zelfs voorstellen om een gerecht in grotere hoeveelheid mee te nemen voor later.

TIP: Voeg verwen-menu items aan je menu toe – hier zijn veel klanten naar op zoek na een lange periode thuiszitten.

Hou in de keuken rekening met deze hygiënevoorschriften:

Hou in de keuken rekening met deze hygiënevoorschriften:

  • Verlucht je keuken regelmatig en voldoende.
  • In alle ruimtes dienen voldoende reinigings- en ontsmettingsproducten beschikbaar te zijn, zoals ontsmettende handgels, handwasbakjes met ontsmettende zeep,… Vraag uw gespecialiseerde leverancier om advies inzake de te gebruiken producten.
  • Uiteraard draagt iedereen een koksmuts of haarnetje. Voorzie ook in alle ruimten voldoende ontsmettings- en poetsproducten.
  • Handdoeken, afwasmateriaal, kokskleding vervang je best heel regelmatig en moet je steeds wassen op 60°C. 

7. Ga voor een duidelijk terrasbeleid

Maak op je terras één duidelijke entree. Zo vermijd je dat klanten vanuit alle uithoeken zomaar je terras oplopen. De toestroom van gasten houd je zelf in de hand door via één entree gasten te ontvangen en naar hun ‘aangewezen’ tafel te begeleiden.

Zet je terras ook ruimer op. Monitor zelf (voor het personeel en de gasten) hoe druk het mag worden en geef ze voldoende afstand tot elkaar. Houd ook hier de paden zo breed mogelijk. Gezien de grotere afstanden die het personeel omwille van de social distancing zal afleggen, bestaat de kans dat je meer personeel moet inzetten dan normaal. Bedenk manieren om plekken van elkaar te scheiden, zoals smalle plantenbakken en wanden van plexiglas.

Zorg ook op je terras dat alle hygiënemaatregelen worden nageleefd. Ontsmet alle tafels en stoelen volledig na het vertrek van de gasten, en alvorens andere gasten terug plaats mogen nemen. Gebruik ook zeker hier zoveel mogelijk wegwerpmateriaal zoals papieren tafellakens, placemats en servetten. Je voorziet ook best op iedere tafel desinfecterende handgels voor je klanten.

TIP: om te voorkomen dat handgels op het terras worden meegenomen door klanten of voorbijgangers, kan je ook je personeel zelf laten rondgaan met handgels zodra een nieuwe klant plaatsneemt. 

8. Sanitaire voorzieningen in je zaak

8. Sanitaire voorzieningen in je zaak

Het is belangrijk om ook extra maatregelen te nemen in de toiletten in je zaak, want ook hier kan het virus zich verspreiden. Denk dus ook hier aan de 1,5 meter regel. In geval er meerdere urinoirs aanwezig zijn, zullen ze dus misschien niet allemaal gebruikt kunnen worden of dienen er tussenschotten tot 2 meter hoogte geplaatst te worden.

Voorzie papieren doekjes voor de handen en een afgesloten vuilbak. Zorg ook voor voldoende desinfectiegel. Communiceer duidelijk dat klanten én personeel zeker hun handen moeten wassen. Laat verder duidelijk zien dat er vaak gepoetst wordt en hang op wanneer en hoe regelmatig het sanitair wordt gepoetst, bij voorkeur om de 2 uur.

9. Tips voor hotels

Voor hotels met een restaurant zijn al bovenstaande tips ook van toepassing. We sommen hier nogmaals de belangrijkste tips op:

  • Breng in de inkomhal en gangen overal duidelijke afstandsmarkeringen aan, zodat de 1,5m gegarandeerd kan worden.
  • Voorzie voldoende beschermingsmateriaal voor je personeel
  • Doe zoveel mogelijk digitaal en contactloos
  • Geen welkomstsnoep of –fruitmand in zelfbediening aan de receptie
  • Kamersleutels/kaarten bij iedere vertrekkende gast grondig ontsmetten
  • Laat de schoonma(a)k(st)ers steeds dezelfde verdieping/kamers reinigen
  • Verlucht de kamers regelmatig
  • Was al het linnen en gebruikte poetsdoeken op meer dan 60° C. Vervang handdoeken en bedlinnen ook regelmatig.
  • Voorzie individuele zeepjes, douchegel, shampoo voor in de badkamers.
  • Desinfecteer regelmatig en grondig alle oppervlakken, handgrepen, klinken.

10. Creatieve oplossingen

Mediametic in Amsterdam 

© Christophe Gernigon Studio

Twisted Citrus in Ohio

© Christophe Gernigon Studio

In dit artikel van Horeca Vlaanderen vind je een overzicht van de algemene richtlijnen van de overheid (voor de ondernemer, het personeel, de gasten en de leveranciers). Daarnaast vind je drie protocolfiches waarin per sector (hotels en logies, eetgelegenheden en drinkgelegenheden) duidelijk omschreven staat hoe je je zaak klaarstoomt voor de heropstart.

Back to Business Brochure

Optimaal heropstarten na COVID-19? Wij geven je in deze productbrochure een overzicht van onze absolute toppers. Dé oplossing om je bereidingen makkelijker te maken en aan efficiëntie te winnen in de keuken! 

Zoek bedrijfsnaam en -adres met Google