Menu

Hybrid dining is een strategie waarmee je jouw horecazaak draaiende houdt. Door de verplichte sluiting tijdens de coronacrisis schakelden veel horecazaken in sneltempo over naar takeaway. De toekomst zal ongetwijfeld nog meer creatieve afzetmogelijkheden vragen. Hier vind je alvast een aantal mogelijkheden.

Van je terras tot third-party delivery apps: wat is hybrid dining eigenlijk?

Hybrid dining is het ontdekken van nieuwe manieren om je klanten te bedienen. Vernieuwing is altijd al de sleutel geweest om succesvol te zijn en te blijven met je horecazaak. Maar vandaag is je publiek diverser dan ooit: iedere consument heeft zijn eigen, specifieke wensen. En bovendien wil die consument steeds weer proeven van nieuwe ervaringen. Daarom vernieuw je en bied je een breed palet van mogelijkheden aan. Zo genieten je klanten van een hybride klantervaring en blijft je horecazaak draaien. 

Waarom is hybrid dining ook nodig voor jouw horecazaak?

We zetten een aantal markante cijfers op een rij:

  • 52% van de volwassenen zegt dat takeaway of delivery essentieel is voor de eigen manier van leven.
  • 73% van de verkoop bij quick service-horecazaken wordt buiten de zaak genuttigd door de klanten.
  • 51% van de verkoop in fast-casual-restaurants wordt buiten de zaak genuttigd door de klanten.
  • 77% van de verkoop in koffie- en snackbars wordt buiten de zaak genuttigd door de klanten.

Het komt er dus op neer dat horecazaken moeten innoveren om aantrekkelijk te blijven voor klanten. De klant kiest waar, wanneer en hoe die geniet van het lekkers op je menukaart.

Die evolutie is geen trend: het hybride model zal in de toekomst nog belangrijker worden. Daarom bied je takeaway aan, laat je klanten online of via third-party delivery apps bestellen. Of je zet foodtrucks op strategische plaatsen. Er komen altijd nieuwe mogelijkheden bij.

Hieronder lees je waarom hybrid dining nodig is voor élke horecazaak:

  • 8 op de 10 klanten kiezen voor de klassieke restaurantervaring wanneer ze gaan tafelen. Dat toont duidelijk aan dat het hybride model beter is dan volledig over te schakelen naar takeaway of delivery.
  • Volgens het magazine QSR krijgen horecazaken met een hybride strategie een hogere tevredenheidsscore van klanten én werknemers.
  • Met een hybride strategie blijft je kerndoelgroep tevreden en verover je het hart van nieuwe klanten.

Hoe starten met hybrid dining?

Takeaway en verschillende keuzemogelijkheden voor delivery zijn de basis van hybrid dining. Tegelijk biedt ook je terras een mogelijkheid om meer klanten te lokken. Start je met delivery of wil je (meer) plaatsen op je terras? Weet dat de lokale regels en richtlijnen verschillen. Hou zeker rekening met de volgende aandachtspunten:

    • Informeer je over de terrasregels

    Iedereen weet het: als je een terras wilt openen moet je de regels volgen. Dat geldt voor een terras op publiek domein zoals de stoep, maar evengoed voor het terras in je tuin.

    Denk aan alles: regelgeving rond roken, geluidsoverlast, sterke drank, klanten met een hond, … Wees ook voorbereid op mogelijke vragen van klanten.

    • Zorg ervoor dat klanten ook buiten kunnen afhalen
    Onderzoek of je buiten een plekje kunt inrichten voor takeway, via een buitenbar of eventueel door een open venster. Of richt een paar vaste parkeerplaatsen in voor takeaway en breng de bestelling naar buiten. Je klanten zullen smullen van die extra service. 
    • Check de mogelijkheden van third-party delivery apps

    Nog niet gestart met delivery? Tijd om kennis te maken met de verschillende mogelijkheden.

    Praat met collega’s over de apps die zij gebruiken en waarover ze tevreden zijn. Of lees ons artikel over welk platform het beste bij jouw zaak past.

Nog geen terras? Tijd om er werk van te maken!

Een paar tips om te starten met je terras:

  1. Zie het niet te groots in het begin. Je hoeft niet direct te investeren in een terras met alle toeters en bellen. Start met een paar tafeltjes en bekijk hoe je klanten reageren.
  2. Besteed aandacht aan de inrichting van je terras. Neem de tijd om betaalbare en kwaliteitsvolle artikelen te verzamelen die je terras dat tikkeltje extra geven. Die inrichting hoeft niet trendy of duur te zijn. Kies voor authenticiteit en denk aan het Belgische weer!
  3. Meer tafels is niet noodzakelijk beter. Richt je terras zo in zodat je buitenservice gesmeerd verloopt.
  4. Beperk je menu tot de favorieten van het huis en voeg dan langzaam gerechten toe. Kies de producten die je met een beperkte bezetting kunt uitvoeren.
  5. Zet je nieuwe terras in de kijker. Gebruik de kracht van de sociale media en schakel journalisten van de lokale krant in.

Tips voor een unieke klantbeleving op je terras

Start je met een terras? Met deze tips maak je het extra gezellig.

  1. Richt knusse hoekjes in met comfortabele zeteltjes en sfeervuur.
  2. Trek nieuwe klanten aan met livemuziek.
  3. Verrijk je terras met een buitenbar.
  4. Organiseer live cooking op je terras, zelfs een pizzaoven schept sfeer.
  5. Houd je terras langer open met terrasverwarmers.
  6. Maak voldoende schaduwrijke plekjes en vergeet ook de zonnekloppers niet.
  7. Zorg voor ventilatie bij warm weer.
  8. Houd je terras kraaknet, want restjes trekken beestjes aan.

Vind inspiratie bij hybride horecazaken van over de hele wereld

Met wat creativiteit kom je heel ver. Kijk maar naar deze voorbeelden:

  1. Iron Maid Cafe in Japan: in die pop-upzaak geniet je van een koffie terwijl ze je wasgoed strijken. Dat is het nuttige aan het aangename koppelen.
  2. De Kas in Amsterdam: dat buitengewone restaurant serveert alleen groenten die op dezelfde dag werden geoogst. Het restaurant ligt dan ook naast een weelderige kruiden- en groentetuin.
  3. Heritage Bikes & Coffee in Chicago: een fietsenzaak en café in één. Meer moet dat niet zijn voor veel fietsfanaten.
  4. Pasticceria Marchesi in Milaan: een banketbakkerij waar je gebakjes vindt én exclusieve mode van Prada en co. Het Italiaanse design gaat er hand in hand met een luxueus ontbijt en een onvergetelijke lunch.

Je hebt zelfs een fastfoodketen die T-shirts verkoopt in zijn nieuwe vestigingen. Creativiteit opent mogelijkheden. Heb ook jij ideeën voor je hybrid dining-strategie?

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu