Menu

Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Wist je dat… 33% van de consumenten aangeeft liever contact op te nemen met een bedrijf via Social Media dan via de telefoon? Tijd dus om te investeren in je online aanwezigheid! In dit artikel maken we je wegwijs in de beschikbare online platformen en geven we concrete tips & tricks om je klanten te bereiken  en om ook van jouw zaak een online succesverhaal te maken.
 

1. Aanwezigheid op Google

Google is het grootste online zoekplatform en vaak ook de eerste plek waar klanten op zoek gaan naar nieuwe of bekende adresjes. Zorg dus dat klanten jouw zaak online kunnen vinden. Registreer je bedrijf dus op Google. Hoe? 

  1. Ga naar Google Mijn Bedrijf. Klik op 'Nu beheren'.
  2. Geef je bedrijfsnaam en adres in in de zoekbalk.
  3. Selecteer je zaak of voeg ze toe (telefoonnummer, openingsuren, afhaal/takeaway, etc.)
  4. Verifieer je zaak
  5. Bevestig je zaak

Is je bedrijf al geregistreerd? Zorg dan dat alle info up-to-date is. Zeker in deze periode is het belangrijk dat klanten weten of je al dan niet open bent, wanneer en hoe ze je kunnen bereiken. Update dus je telefoonnummer, e-mailadres, openingsuren, levering/take-away, etc. 

Verder geeft Google Maps nu ook de mogelijkheid om aan te geven of je aan delivery en/of take-away doet als zaak. Maak hier dus gebruik van, want Google Maps zal dan ook jouw zaak tonen als klanten op zoek gaan naar leveringsopties bij hun in de buurt. Lever je enkel binnen een bepaalde regio? Creëer dan een leveringszone op Google Maps.

  1. Geef aan dat je aan levering en/of afhaal doet
  2. Ga naar: https://www.google.com/maps/d/u/0/
  3. Klik op 'Nieuwe kaart maken'
  4. Geef het adres van je zaak in
  5. Selecteer de regio waarin je levert met de teken-tool

2. Optimaliseer je website

Je website is vaak het eerste echte contactpunt met je klanten. Op basis van wat ze hier te zien krijgen, vormen ze een eerste indruk over je zaak. Zorg dus dat je website up-to-date én gebruiksvriendelijk is. Als klanten niet meteen de info kunnen terugvinden waarnaar ze op zoek zijn, haken ze af. 

You never get a second chance to make a first impression

Enkele tips: 

  • Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke homepage
  • Werk met een duidelijke navigatiebalk: over ons, menu, contact, foto's, reserveer. 
  • Up-to-date informatie: openingsuren, afhaal/levering, maatregelen,...
  • Toon foto's van je gerechten (in goede kwaliteit!) 
  • Hou het simpel: zorg dat klanten in één oogopslag weten waar ze welke info kunnen terugvinden
  • Investeer in een goede website (Wix, Shopify, Wordpress). Ben je hier zelf niet in thuis? Besteed dit dan uit aan iemand met meer ervaring. Het is de investering meer dan waard en loont op lange termijn.

TIP! Je menukaart online plaatsen is een must. Maar let op: upload je menukaart niet als PDF of afbeelding. Google kan PDF's en afbeeldingen moeilijker 'lezen' en deze zullen dus lager scoren in de zoekresultaten. Upload je menukaart dus als tekst en niet als PDF of afbeelding, want dan zal Google je menu minder snel terugvinden als klanten bijvoorbeeld op zoek gaan naar 'de beste mosselen in de buurt'. 

3. Social Media: Facebook

3. Social Media: Facebook

Facebook is niet voor niets het grootste online platform. 65% van alle Belgen heeft een Facebook-profiel. En wist je dat 33% van de consumenten aangeeft liever contact op te nemen met een bedrijf via Social Media dan via de telefoon? Twee duidelijke redenen dus waarom je als bedrijf zeker aanwezig moet zijn op Facebook. Hou bij het aanmaken van een Facebook-pagina dan ook volgende tips in je achterhoofd: 

  • Maak een Facebook-pagina aan, geen profiel 
  • Genereer traffic naar je website 
  • 70-30 regel: probeer ongeveer 70% inspiratie (foto's van je gerechten, inkleding van je zaak, personeel,...) en slechts 30% promotie (acties, kortingen,...) te posten. Te veel promotie-gerelateerde content kan contraproductief werken en klanten het gevoel geven dat je enkel wilt verkopen. 
  • Frequentie: 2-3 keer per week. Maar hier is het vooral belangrijk dat je bepaald wat haalbaar is voor jou. Ben je helemaal nieuw hierin? Spreek dan met jezelf een haalbaar doel af en probeer dit wekelijks te halen. 
  • Laat 1 persoon je Social Media onderhouden. Het is belangrijk dat je consistent bent in wat je post en de 'tone of voice' die je hanteert. 

Tips & tricks

  • Zorg voor een duidelijke profielfoto (bij voorkeur je logo) en banner (mooie foto van een gerecht, leuke foto van je zaak) in goede kwaliteit. 
  • Up-to-date: communiceer ook op Facebook over gewijzigde openingsuren, of je al dan niet aan levering/afhaal doet, welke (hygiëne)maatregelen je neemt, etc. 
  • Beelden zeggen meer dan woorden: post aantrekkelijke foto's/video's in goede kwaliteit. Je klanten krijgen per dag een overload aan informatie op Facebook, dus zorg dat jouw posts eruit springen. Foto's van een vol restaurant werken ook beter dan afbeeldingen van een (bijna) lege zaak.
  • Humor/emotie. Het hoeft niet altijd serieus te zijn op Social Media. Post daarom tussendoor ook eens leuke, humoristische berichten. Zulke posts worden meer gedeeld én wekken meer interactie op.  

Wil je je online bereik vergroten? Creëer dan interactie met je klanten. Like en reageer op reacties, stel vragen, creëer een poll, deel berichten van klanten en tag merken waarmee je samenwerkt. 

Hoe maak je een poll op je Facebook-pagina?

Hoe maak je een poll op je Facebook-pagina?

  1. Klik vanuit het nieuwsoverzicht in het linkermenu op Pagina's en selecteer je pagina.
  2. Klik op 'Een bericht schrijven...' bovenaan de pagina.
  3. Klik op de drie puntjes en selecteer vervolgens 'Poll'.
  4. Typ de vraag in die je wilt stellen.
  5. Klik op Optie 1 of Optie 2 en vul de opties in voor je poll. Je kunt tot 25 tekens typen voor elke optie. Je kunt ook foto's toevoegen. 
  6. Klik de timer om te bepalen wanneer je de poll wilt eindigen. 
  7. Klik op delen. 

Bron: https://www.facebook.com/help/1575289455869004

4. Social Media: Instagram

4. Social Media: Instagram

België telt ongeveer 3,5 miljoen Instagramgebruikers. Opmerkelijk is dat een iets oudere jongerengeneratie de grootste groep gebruikers op de fotodeelapp wordt. In december 2019 zijn het vooral de 25- tot 34-jarigen die actief zijn op Instagram. Hou op Instagram rekening met volgende tips: 

  • Maak een bedrijfsprofiel aan en koppel dit aan je Facebook-pagina. Zo kan je met één klik op beide platformen posten.
  • Op Instagram gaan mensen vooral op zoek naar inspiratie 
  • Instagram is een fotodeelapp. Hou hier dus nog meer rekening met de kwaliteit van je foto's en video's en zorg dat ze eruit springen. 

Enkele cijfers op een rijtje

  • Posts met een locatie krijgen 79% meer betrokkenheid.  
  • Berichten met ten minste één hashtag zorgen gemiddeld voor 12,6% meer betrokkenheid.
  • Video's op Instagram krijgen meer dan 2x meer engagement dan foto's.
  • User-Generated Content (berichten van klanten die je als zaak deelt of repost) zorgt voor 4,5% meer conversie. 

Bron: Omnicore


Tips & Tricks

  • Creëer een hastag voor je zaak. Die kan je zelf gebruiken als je content post, maar kunnen klanten ook overnemen als zij iets willen delen over je zaak. 
  • Maak gebruik van Instagram Stories. Stories vereisen geen 'perfecte' foto's, dus je kan hier perfect 'in the moment' gebeurtenissen delen. 
  • Ook hier: creëer interactie met je klanten! 

TIP: plaats op Instagram geen links onder je foto's. Op Instagram zijn links niet klikbaar. Je kunt de link dus beter in je biografie plaatsen, aangezien links hier wel klikbaar zijn. Je kunt hier dan in de tekst onder je foto naar verwijzen.

5. Werk stap voor stap

5. Werk stap voor stap

Begin bij het begin. Is je website nog niet up-to-date? Start dan hiermee. Ben je daar mee klaar, dan kan je tijd investeren in je aanwezigheid op Google of een Social Media account starten. Zorg ervoor dat de basis in orde is vooraleer je er een extra contactpunt bijneemt. 

Presentatie online infosessie

Volgde je onze online infosessie over online aanwezigheid en Social Media, en wil je alle info nog eens raadplegen? 

Hieronder kun je de volledige presentatie downloaden en alle tips nog eens doornemen.

Of kon je er niet bij zijn? Herbekijk dan de volledige video met Q&A op onze Facebook-pagina.