Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Dat je medewerkers het visitekaartje van je zaak zijn is algemeen bekend. Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers echte ambassadeurs worden, die gasten in fans veranderen?

Een slechte ervaring deed vroeger de ronde in de beslotenheid van een verjaardagsfeestje. Maar tegenwoordig bereikt een negatieve ervaring dankzij sociale media meteen honderden mensen. Het is dus belangrijker dan ooit medewerkers te motiveren om net dat stapje extra te zetten. Dat doet ook de upselling zeker geen kwaad en zorgt voor terugkerende gasten. Wat kan een ondernemer doen om zijn personeel extra te prikkelen in gastvrijheid?

  • Zorg voor duidelijke afspraken. Alle gasten worden altijd begroet bij binnenkomst en gedag gezegd bij het vertrek. Oogcontact en een vriendelijke glimlach zijn bewust onderdeel van de contactmomenten met de gasten.
  • Leg uit. Vertel waarom het belangrijk is voor het bedrijf dat iedereen de gasten altijd positief en attent tegemoet treedt. Een goede sfeer in de zaak is prettiger voor de gasten én voor het team. Samen bouwen jullie aan de reputatie van een prettige zaak om te bezoeken en om te werken. En dat zorgt voor een gezond businessmodel.
  • Beloon. Medewerkers die consequent voorbeeldig werk leveren, mogen daar best een beloning voor krijgen. Verdubbel bijvoorbeeld een keer de fooi van een medewerker die altijd de allerbeste service levert. Die waardering van inzet betaalt zich terug in een nog grotere motivatie.