Menu

Uitdroging of dehydratie bij ouderen is een veelvoorkomend probleem. Ze krijgen simpelweg minder snel dorst. De eetlust vermindert ook naarmate mensen ouder worden. En ouderen verliezen over het algemeen meer vocht als het warm is of als ze ziek zijn. Daarnaast liggen medicijnen, communicatie- en bewegingsproblemen en ziektes of handicaps vaak aan de basis van dehydratie bij ouderen. 

Waarom is het zo belangrijk dat ouderen genoeg vocht binnenkrijgen?

Het lichaam bestaat voor 50 tot 70% uit water – afhankelijk van het geslacht en de lichaamsbouw. Het water houdt onze lichaamstemperatuur op peil, voert voedingsstoffen aan en afvalstoffen af en is een belangrijke bouwstof van cellen. Maar we verliezen dat vocht als we ademen, zweten en naar het toilet gaan. Dus is het belangrijk dat ouderen regelmatig vocht binnenkrijgen. Is er sprake van dehydratie? Dan hebben ouderen een groter risico op vallen door een lagere bloeddruk, hoofdpijn, vermoeidheid, nierproblemen, verwardheid en een verminderd zicht

Verfrissende recepten met Feel Good Selection

Verfrissende recepten met Feel Good Selection

Lipton helpt jou en je bewoners om de hele dag gehydrateerd te blijven. Bekijk onze snelle en makkelijke recepten voor ijsthee.

Ontdek ze hier

Dehydratie bij ouderen voorkomen: hoeveel kunnen ze het best per dag drinken? 

Ouderen zouden per dag 1,5 liter vocht moeten binnenkrijgen. Op warme dagen drinken ze het best nog een halve liter extra. Helpt alleen plat water tegen uitdroging? Nee, ook bruiswater, soep, bouillon met weinig zout, thee, melk en limonade gaan uitdroging bij ouderen tegen. Daarnaast bevatten groenten en fruit veel water en zijn ze een bron van vitamines en zouten. 

Tips om je bewoners meer te laten drinken

De 3 belangrijkste tips om ervoor te zorgen dat ouderen meer vocht opnemen: 

1. Bied de hele dag door drank aan

1. Bied de hele dag door drank aan

  • Voorzie altijd gratis drinkwater en vul flessen, glazen en bekers regelmatig bij.
  • Zorg dat het water binnen handbereik staat in een glas, beker of tuitbeker waaruit de bewoner makkelijk kan drinken.
  • Noteer hoeveel de bewoner drinkt en hou in de gaten hoe vaak hij of zij naar het toilet gaat. Weinig toiletbezoekjes wijzen meestal op te weinig vocht.
  • Laat de bewoners ook drinken bij zorgmomenten, bijvoorbeeld als ze hun tanden poetsen of medicijnen innemen.
  • Laat iedere medewerker – van schoonmaker tot arts – water aanbieden als die bij een bewoner binnenkomt.
  • Kies voor veel kleine hoeveelheden. Want als ouderen in 1 keer een grote hoeveelheid drinken, zet hun maag uit en hebben ze minder zin in eten of drinken.

2. Wissel water af met andere dranken

2. Wissel water af met andere dranken

Verandering van spijs doet eten, of in dit geval: drinken.  Maak water aantrekkelijk met fruit of een smaakje, denk aan kruideninfusies, grenadine en munt. Serveer thee of ijsthee – altijd een populaire drank. En laat je bewoner extra kiezen uit fruitsappen en groentesappen. 

3. Bied tussendoortjes aan waar veel vocht in zit

3. Bied tussendoortjes aan waar veel vocht in zit

  • Fruit – (Water)meloen, aardbeien, perziken, sinaasappelen en nectarines zijn de fruitsoorten waar het meeste vocht in zit.
  • Waterijs – Verras je bewoners in de zomer met zelfgemaakte waterijsjes. Dat doe je door gepureerd fruit, yoghurt of water met een smaakje in vormpjes in te vriezen. Makkelijk, lekker én handig.
  • Zuivel – Ook via smoothies, plattekaas, milkshake, yoghurt en pudding krijgen je bewoners extra vocht binnen.
  • Soep – Liever warm? Ga dan voor soep. Klassieke soepen doen het nog altijd het best bij ouderen omdat die hen doen denken aan vroeger. Lees ook hoe chef Philip Van Hoornick smaakvolle bouillons op het menu zet voor zijn oudere gasten.

Wist je dat er in rauwe groenten ook heel wat vocht zit? 

Dehydratie bij ouderen met slikproblemen

Mensen met slikproblemen stellen drinken vaak uit, omdat ze zich verslikken of slikken pijn doet. Geef in dat geval vooral koude of zure dranken. Het helpt ook om dranken in te dikken. Dat doe je met een verdikkingsmiddel of op een natuurlijke manier: met bijvoorbeeld banaan, yoghurt of appelmoes. Bied daarnaast dikkere soepen aan.

Nog 1 tip om af te sluiten: Betrek de bezoekers. Als ze langskomen, kunnen ook zij het drinken stimuleren. Lanceer bijvoorbeeld tegen de zomer een campagne rond de gevaren van dehydratie bij ouderen, via affiches, de informatieschermen of flyers in de cafetaria. Tips om je bewoners meer te laten drinken.

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu