Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Wie is Dirk?

Wie is Dirk?

Dirk (48) is sinds 1990 eigenaar van Klasseslager Dirk in
Lommel. Hij werkt er met een team van zeven mensen,
waaronder zijn vrouw en dochter plus studenten. Dirk is aangesloten bij Klasseslager, een vereniging van beenhouwers die alles zelf doen. Dirk draagt ambacht hoog in het vaandel en zijn grootste passie is zelf charcuterie maken.

Hoe belangrijk is de eindejaarsperiode voor jou?

Dirk: "Het eindejaar is heel erg druk bij ons en dus heel belangrijk. Het is echt de drukste periode in de beenhouwerij met alle vaste klanten die feestjes organiseren. Het BBQ-seizoen is natuurlijk ook druk maar dat duurt drie, vier maanden. Het eindejaar duurt maar twee weken en dat is dus twee weken werken, werken, werken. Het belangrijkste daarbij is een goede planning. Door de jaren heen hebben we geleerd hoe we dat moeten doen. We weten ook wat we kunnen maken. We bieden menu’s aan: dat is nodig want als de klant uit teveel dingen kan kiezen, maak je het hem en jezelf te moeilijk. Daarom sturen we de keuze met de menu’s en de laatste jaren gaat alles vrij vlot. We hebben jarenlang nachtwerk gedaan maar dat hoeft de laatste jaren niet meer. De 23ste sluiten we de deuren en de dag erop staat alles klaar en draaien we een mooi cijfer."

Wat maak je zoal specifiek voor het eindejaar?

Dirk: "We hebben een vaste folder en daar staat alles in. We bieden gourmet en fondue aan en ook een feestmenu, een buffet royal en een menu ‘bon appétit’. De klanten vinden hier hun gading in."

Hoe bied je je producten aan een aanvaardbare prijs in deze periode waar de grondstoffen duur zijn?

Dirk: "Vorig jaar waren de garnalen heel erg duur. Je zou dan minder garnalen in de cocktail kunnen doen maar dat wou ik niet. Ik heb dan een kipcocktail en een zalmcocktail gemaak We houden de prijzen ook onder controle doordat de klanten zelf alles opwarmen. Zo kan je toch ambachtelijke producten voor een goede prijs aanbieden. Dat weten de klanten."

Waar haal je je inspiratie?

Dirk: "Eigenlijk doe je het hele jaar door inspiratie op. Je houdt altijd en overal je ogen open. Een product is ook nooit af. Een hesp met een andere kruiding is bijvoorbeeld weer iets helemaal anders."

Welke evolutie zie je in de vragen van je klanten? (vernieuwend en klassiek aanbod)?

Dirk: "De menu’s werken heel goed omdat er voor elk wat wils in zit. We proberen altijd vier à vijf menu’s te hebben, ook omdat dat gemakkelijker werkt."

Heb je nog ander tips voor je collega’s om goed door de eindejaarsperiode te geraken?

Dirk: "Een heel goede planning maken, goed voorbereid zijn, niet te laat nog nieuwe bestellingen aannemen. Volzet is volzet. We weten wat we aankunnen en in functie daarvan maken we de planning. Vier dagen voor de 24ste sluiten we de bestellingen af want dan moeten we de lijsten maken en de bestellingen plaatsen. Anders kan je misschien niet leveren en dan zou je pas een groot probleem hebben. Zorg dus voor een hele goede planning en een goed computersysteem waarop je kunt vertrouwen. Zo haal je heel veel stress weg."