Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Je klanten vragen meer en meer naar vegetarische gerechten. Niet altijd evident voor jou als chef. Nieuwe smaakcombinaties creëren, daar draait het eigenlijk om. Maar soms loop je wat vast op wat je al kent of blijf je je gemakshalve baseren op wat populair is in je zaak. Tijd dus om je smaakrepertorium uit te breiden met een nieuw universum aan minder bekende (maar zeer geslaagde) groentenduo’s. Ideaal voor op het suggestiemenu!

Match 1: champignons & vanille

Match 1: champignons & vanille

Paddenstoelen hebben veel umami, en nog meer als je ze roostert. Vanille vult die rijke smaak perfect aan en creëert zo een volle, zoete sensatie.


Tip: combineer de 2 ingrediënten in een risotto of een romige saus.

Match 2: rode biet & walnoten

Match 2: rode biet & walnoten

Rode biet is zoet en aards terwijl walnoten een bittere toets hebben. Samen zorgen ze voor een interessantere smaaksensatie.

Tip: combineer ze in hummus, een salade, of in een risotto met bietjes, geitenkaas en walnotensaus.

Match 3: aubergine & munt

Match 3: aubergine & munt

Aubergine heeft een vlezige textuur en smaak. Munt geeft deze rijke groente een frisse toets.

Tip: lekker bij mediterraanse gerechten met tomaat, maar ook gecombineerd met taraminde.

Match 4: geroosterde bloemkool en chili

Match 4: geroosterde bloemkool en chili

Als je bloemkool roostert, komt er een volle, aardse muskussmaak vrij. Pittige ingrediënten zoals chili benadrukken de zoetheid van de bloemkool.


Tip: vervang rijst of pasta door geroosterde en fijngemalen bloemkool-chili.

Match 5: rodekool en gember

Match 5: rodekool en gember

De pittige gember vult de robuuste rodekool mooi aan. Wanneer je ze roerbakt geeft dat een rijke bitterzoete smaak.


Tip: serveer rodekool en gember rauw als spicy duo in een (detox)salade.

Match 6: spinazie en kikkererwten

Match 6: spinazie en kikkererwten

Deze eeuwenoude succescombinatie doet het altijd goed. Gebruik beide ingrediënten in een traditionele Italiaanse pasta of in een lauwwarme Noord-Afrikaanse salade met komijn als derde smaakstuurder.


Tip: maak een farinata (platbrood) van kikkererwtenmeel. Vul met ricotta en spinazie en werk af met geroosterde kikkererwten. Glutenvrij én overheerlijk!