Menu

Wist je dat 33% van de consumenten liever contact met een bedrijf opneemt via social media dan via de telefoon? Investeren in je online aanwezigheid is dus een must. Maar hoe doe je dat? Wij helpen je op weg met nuttige tips & tricks.

1. Aanwezigheid op Google

Google is vaak de eerste plek waar klanten op zoek gaan naar nieuwe of bekende adresjes. Zorg er dus voor ze er ook jouw zaak makkelijk vinden en registreer je op Google. 

  1. Ga naar Google Mijn Bedrijf en klik op 'Nu beheren'.
  2. Typ je bedrijfsnaam en adres in in de zoekbalk.
  3. Selecteer je zaak of voeg ze toe (telefoonnummer, openingsuren, afhaal/takeaway, etc.)
  4. Verifieer je zaak
  5. Bevestig

Al geregistreerd? Check of al je info nog up-to-date is en update eventueel je telefoonnummer, e-mailadres, openingsuren, levering/take-away ... 

Via Google Maps kan je aangeven of je ook delivery en/of take-away aanbiedt. Maak er gebruik van, want Google Maps zal dan ook jouw zaak tonen als klanten op zoek gaan naar leveringsopties in hun buurt. Lever je enkel binnen een bepaalde regio? Creëer dan een leveringszone op Google Maps.

  1. Geef aan dat je aan levering en/of afhaal doet
  2. Ga naar: https://www.google.com/maps/d/u/0/
  3. Klik op 'Nieuwe kaart maken'
  4. Geef het adres van je zaak in
  5. Selecteer de regio waarin je levert met de teken-tool

2. Optimaliseer je website

Je website is het eerste echte contactpunt met je klanten. Hou hem dus up-to-date, aantrekkelijk én gebruiksvriendelijk is. Als klanten niet meteen de info kunnen terugvinden waarnaar ze op zoek zijn, haken ze af. 

You never get a second chance to make a first impression

Enkele tips: 

  • Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke homepage
  • Werk met een duidelijke navigatiebalk: over ons, menu, contact, foto's, reserveer. 
  • Ga voor eenvoudig: zorg dat klanten in één oogopslag weten waar ze welke info kunnen terugvinden
  • Toon aantrekkelijk foto's van je gerechten
  • Investeer in een goede website (Wix, Shopify, Wordpress). Ben je er zelf niet in thuis? Besteed het dan uit aan iemand met meer ervaring.

TIP! Een online menukaart is een must. Upload je aanbod echter niet als PDF of afbeelding. Die kan Google kan moeilijker 'lezen', waardoor ze lager scoren in de zoekresultaten. Upload je menukaart als tekst.

3. Social Media: Facebook/Instagram

3. Social Media: Facebook/Instagram

Vandaag de dag is bijna iedereen actief op socialemediaplatformen als Instagram en Facebook. Maak er optimaal gebruik van met de volgende tips:

  • Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Gebruik dus veel aantrekkelijke foto’s en video’s.
  • 70-30 regel: post een mix van content. Ga voor ongeveer 70% inspiratie en 30% promotie. Volgers haken af als ze het gevoel krijgen dat je enkel wilt verkopen.
  • Frequentie: post 2-3 keer per week. Maar bepaal vooral wat echt haalbaar is voor jou.
  • Genereer traffic naar je website via gerichte advertenties.
  • Wees consistent in je posts en 'tone of voice'. 
  • Reageer altijd op comments van je volgers, ook wanneer die kritisch zijn.

Wil je je online bereik nog vergroten? Creëer dan interactie met je klanten. Like en reageer op reacties, stel vragen, creëer een poll, deel berichten en tag merken waarmee je samenwerkt. 

Extra tips & tricks

Extra tips & tricks

  • Humor/emotie. Post ook eens leuke, humoristische berichten en geef een kijkje in je persoonlijke leefwereld. Zulke posts worden meer gedeeld én wekken meer interactie op.  
  • Berichten met ten minste één hashtag zorgen gemiddeld voor 12,6% meer betrokkenheid. Creëer een speciale hashtag voor je zaak. Die kan je zelf gebruiken als je content post, maar kunnen klanten ook overnemen als zij iets willen delen over je zaak.
  • Maak gebruik van Instagram stories en reels. Die vragen geen 'perfecte' foto's, dus je kan er perfect 'in the moment' gebeurtenissen delen.
  • Wil je specifiek klanten uit jouw buurt aantrekken? Maak dan gebruik van een lokale advertentie bij UFS, een vorm van adverteren via Facebook. 

Enkele cijfers op een rijtje

  • Posts met een locatie krijgen 79% meer betrokkenheid.  
  • Video's geven tot 2x meer engagement dan foto's.
  • Berichten van klanten (zogenaamde user-generated content) die je als zaak deelt of repost zorgen voor 4,5% meer conversie. 

Bron: Omnicore

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu