Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Flexitarisme is een voedingspatroon waarbij men één of meerdere dagen per week geen vlees eet. Uit bewustzijn voor ons milieu, dierenwelzijn en als strijd tegen overconsumptie kiezen flexitariërs ervoor om ‘deeltijds’ vegetariër te zijn. Zo gebeurt het vaak dat iemand thuis hoofdzakelijk vegetarisch kookt, terwijl diezelfde persoon op restaurant geen vleesgerecht zal afslaan. Hoe speel je als chef-traiteur in op de groeiende behoefte van flexitariërs? Vier tips op maat. 

Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit

Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit

Vanuit maatschappelijk oogpunt bestaat de grootste uitdaging erin om de groeiende wereldbevolking van voedsel te blijven voorzien. Bij de slager of traiteur bestelt de flexitariër nog steeds vlees of dierlijke producten, maar daarbij weegt de keuze voor premium kwaliteit door. Een flexitariër zal bijvoorbeeld wel een Bressekip kopen die in de buitenlucht werd gekweekt, maar geen industriële kipnuggets. 

Dit wordt dikwijls gevolgd voor vis: bied liever een vissoort aan die wild gevangen is of biologisch en lokaal werd gekweekt, dan een vis die overbevist is. Ook marketinggewijs is de stap naar minder maar beter vlees een sterke zet: denk aan persoonlijke recepten of bereidingstips die je kunt meegeven. Bovendien blijkt uit onderzoek dat klanten voor een transparant verhaal en een natuurlijke herkomst bereid zijn om een meerprijs te betalen.  

Varieer binnen jouw assortiment

Varieer binnen jouw assortiment

Vaak wordt gesteld dat iemand flexitariër is wanneer hij of zij minstens 3 dagen per week geen vlees, vis, vleeswaren of vleessnacks eet. Vaak draait het in de praktijk eerder om keuze en frequentie dan om een radicale switch. Toch is het interessant om je koeltoog flexitarian-proof te maken. Bedenk creatieve rauwkostsalades op basis van taboulé, couscous, quinoa, bulgur of linzen. Bereid je een meeneemschotel met chili con carne, dan zorg je bijvoorbeeld ook voor chili ‘sin carne’ als alternatief. Aan de ene portie voeg je vlees toe, en bij de chili sin carne verdubbel je de groentenportie. Zo kan de flexitarian zelf aangeven welke versie hij of zij verkiest: met of zonder vlees.  

Tip: vervang én zorg voor een toegevoegde waarde

Tip: vervang én zorg voor een toegevoegde waarde

Probeer ook eens een basisproduct als tofu, seitan of tempé uit als vleesvervanger in een bereiding.

  • Tofu (op basis van soja) moet eerst stevig gekruid worden voor je ermee aan de slag kan.
  • Seitan (op basis van tarwegluten) en tempé (op basis van gefermenteerde sojabonen) doen het goed als vleesvervangers omdat ze de hartige vleessmaak benaderen. 

Werk je gerechten à la minute af met een topping (extra kruiden of een pittige dip) om het ambachtelijke gevoel bij je klant te versterken. 

Stem jouw aanbod op de seizoenen af

Stem jouw aanbod op de seizoenen af

Gebruik seizoensgebonden ingrediënten uit de regio. Voedingsmiddelen die de halve wereld worden overgevlogen, hebben een immense impact op het milieu. Vooral door die ecologische voetafdruk zijn exotische ingrediënten minder geliefd bij flexitariërs. Bedenk kant-en-klare gerechten met tomaten en asperges wanneer deze groenten in het seizoen zijn. Ooit al eens gedacht aan een koude smeersalade van tomaat of witte asperges? Deze salades zorgen voor een frisse dynamiek in de toonbank omdat ze gedurende een beperkte tijdsperiode worden verkocht en daarom extra gegeerd zijn. Merk je drempelvrees bij je klanten? Serveer proevertjes van je meest avontuurlijke groentesalades of zet ze in de kijker als salade van de week. Zo worden je klanten extra geprikkeld.