Menu

Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

De markt van de thuislevering  wordt steeds groter.* Maar is het een mooie kans op extra omzet of vooral een kostenpost? Veel chefs staan wat huiverig tegenover thuislevering. Het kost tijd en geld; het verstoort de normale werking in het restaurant; je draagt je gerecht over aan iemand anders… Allemaal veelgehoorde argumenten tegen deze dienstverlening van thuislevering. Maar als je het goed aanpakt, levert die je extra omzet op zonder dat er grote aanpassingen nodig zijn. Met deze 10 tips & tricks krijg je jouw gerechten mooi en warm bij de gasten thuis!

*Bron: Foodservice Jaarmonitor Channel Insights 2019 – Foodservice Alliance

Tip 1: Ga slim om met je menukaart

Hou je menu voor de thuislevering simpel en maak een selectie van gerechten in plaats van het hele menu te gebruiken. Zet die gerechten op de kaart, waarmee je grote marge kan bereiken. Zo haal je schaalvoordelen op de inkoop van je producten. 

Tip 2: Besteed je thuislevering uit aan meerdere partijen

Door met thuisleveringspartners te werken, betaal je hen een vast percentage per bestelling en heb je geen extra vaste kosten zoals een abonnement. Daarbij wed je beter niet op één paard. Er zijn behoorlijk wat partijen op de markt, dus zorg dat je met meerdere afspraken maakt, zodat je niet van één partij afhankelijk bent.

Tip 3: Wees goed voorbereid

Tip 3: Wees goed voorbereid

Een goede voorbereiding is het halve werk. Je mise-en-place is uiteraard cruciaal voor een soepele gang van zaken in de keuken, of je nu wel of niet thuisbezorgt. Maar hou ook rekening met extra drukke momenten. Qua thuislevering is het tussen 18.00 en 20.00 uur spitsuur. In de winter komen mensen niet graag buiten en kiezen ze ook eerder voor levering aan huis dan voor een restaurantbezoek. 

Tip 4: Hou het klein

De verleiding is misschien groot om in een zo groot mogelijk gebied te bezorgen. Ons advies: bezorg in een kleine straal rond je restaurant. Zo kan je sneller bezorgen, waardoor het eten warm blijft en zijn kwaliteit behoudt. In een middelgrote stad heb je zelfs met een kleine radius rondom je restaurant al snel duizenden potentiële bestellers. 

Tip 5: Kies voor mooie verpakking 

In je restaurant maak je je borden zo mooi mogelijk op, bij thuislevering steek je die energie in de verpakking. Een mooi verpakt gerecht is namelijk aantrekkelijker! Kies daarom voor containers die én goed ogen én het gerecht goed tot bij de gebruiker brengen. Een isothermisch bakje in piepschuim is misschien niet heel sexy, maar het houdt je gerecht wel goed warm. Met een papiertje eromheen en een mooie sticker met jouw logo erop, ziet het er toch aantrekkelijk uit. Kies zoveel mogelijk voor de ecologische verpakking. Communiceer hierover naar je gasten, laat ze weten waarom je hiervoor kiest.  

Tip 6: Size matters

Tip 6: Size matters

Zorg dat de maat van je verpakkingen goed is afgestemd op je porties. Een verpakking die precies past heeft immers heel wat voordelen. Het gerecht lijkt groter en bijgevolg aantrekkelijker en je hoeft de porties dus niet te vergroten voor thuislevering. Je vermijdt ook dat de gerechten in de verpakking gaan schuiven en dat het een boeltje wordt bij levering. 

Tip 7: Pak je gerecht slim in 

Je gerecht zo lekker en mooi mogelijk bij de gast krijgen is een van de grootste uitdagingen. Frieten is daarbij wellicht wel de grootste uitdaging. Pak frietjes altijd als laatste in en doe ze in een zakje met gaatjes, zodat ze lekker krokant blijven. Toast de broodjes van je hamburgers zodat ze niet nat en zacht worden. Doe vervolgens de saus op de salade, niet op het broodje. En geef koude en warme gerechten apart van elkaar mee, zodat ze elkaars temperatuur niet beïnvloeden.

Tip 8: Bezorgservice als reclamemiddel

Een mooi verpakt en warm afgeleverd gerecht is al een visitekaartje op zich. Maar je kunt levering aan huis ook benutten als reclame voor je restaurant. Voeg eens een flyer aan het tasje toe, met een event of een actie waarmee je je gasten verleidt om naar je restaurant te komen. Of verras je gast met een kleine verrassing bij de bestelling, zoals een brownie of een nieuw dessert van je menukaart. Wat ook werkt: een persoonlijke, handgeschreven boodschap, zoals “Enjoy, Marie! En bedankt voor de bestelling” 

Streetfood Burgers & Skewers recepten zijn te vinden in het nieuwe Trends On Plate magazine

Streetfood Burgers & Skewers recepten zijn te vinden in het nieuwe Trends On Plate magazine

Ontdek in deze editie van Trends on a plate het geheim van streetfood. Boordevol exotische recepturen, handige technieken om jouw gerechten in streetfoodstijl te presenteren en tips van experts zodat jij van deze trend een succes kan maken in jouw zaak.

Download nu

Tip 9: Communiceer altijd goed met je gast 

Misschien wel de belangrijkste tip: hou contact met je gast, ook al zie je deze niet. Wordt de bestelling later bezorgd dan beloofd? Laat het de klant direct weten. Is het eten koud bezorgd? Bezorg hem dan zo snel mogelijk een nieuw gerecht, liefst mét een extra attentie erbij. Ben je iets vergeten aan je bestelling toe te voegen? Laat het zo snel mogelijk nabrengen. Gasten waarderen die speciale aandacht. 

Tip 10: Houd de reviews in de gaten

In je restaurant merk je meteen of gasten tevreden zijn of niet. Bij levering aan huis krijg je die feedback vaak in de vorm van een online review, veelal via de app van je thuisleveringspartner. Check dus regelmatig reviews op desbetreffende sites en apps . En probeer die reviews te zien als constructieve opmerkingen eerder dan kritiek. Gebruik het als waardevolle en eerlijke informatie van je consument.