Menu

Prijzen bepalen voor je menu is lastig. Als restauranthouder wil je je klanten natuurlijk altijd de scherpst mogelijke prijzen bieden. Maar je moet ook genoeg vragen om je eigen kosten te dekken: je moet je personeel immers een eerlijk loon betalen, en je moet kwalitatieve ingrediënten kopen bij je leveranciers. Dit kan een lastige balans zijn! Maar maak je geen zorgen - wij hebben het voor je uitgezocht. In dit artikel leggen we uit hoe je je menu kunt aanpassen, zodat je nog steeds redelijk geprijsde, heerlijke maaltijden aan je klanten kunt aanbieden. 

De impact van COVID

Vandaag, in het midden van de COVID-19 pandemie, is het moeilijker dan ooit om eerlijke prijzen te bepalen. Net als de meeste horeca ondernemers worstel je waarschijnlijk om je klanten de maaltijden te bieden die ze gewend zijn, zonder je prijzen te verhogen. De kosten zijn tijdens deze periode dan ook enorm gestegen. Tegelijkertijd geven restaurants meer uit aan essentiële gezondheids- en veiligheidsproducten zoals maskers, handschoenen en professionele schoonmaakproducten. Ook zaken zoals plexiglas barrières in je installeren, je personeel opleiden in de nieuwe protocollen voor sociale afstand, en ervoor te zorgen dat je werknemers betaalt die thuisblijven, kosten veel geld. Al die uitgaven lopen snel op.

Tegelijkertijd hebben je klanten misschien te maken met hun eigen economische problemen. Overal in het land zijn veel mensen aan het besparen door banenverlies en andere financiële problemen. Je moet met dit alles rekening houden wanneer je de prijs van je menu bepaalt.

Dus, hoe kun je ervoor zorgen dat je klanten en personeel gezond blijven, terwijl je toch lekker eten blijft aanbieden tegen een eerlijke prijs? Wij hebben een lijst samengesteld met tips voor het bepalen van de menuprijzen tijdens COVID. Lees verder om een aantal van onze beste ideeën te horen, zodat je al je klanten een geweldige service kunt blijven bieden!

Praat met je leveranciers

Soms is communicatie de beste manier om ervoor te zorgen dat je echt de beste prijzen krijgt voor de producten die jouw restaurant nodig heeft. Het is een goed idee om met je leveranciers rond de tafel te gaan zitten en te onderhandelen over de kosten van alle artikelen die je van hen koopt. Je zult waarschijnlijk verbaasd zijn hoe flexibel velen van hen kunnen zijn.

Of je nu producten, vlees, drank of non-food koopt, er is waarschijnlijk een zekere speelruimte in de prijzen die je leveranciers bepalen. Het is immers in het belang van je leveranciers om een lange-termijnrelatie op te bouwen. Dat betekent dat het ook in hun belang is om je de best mogelijke prijs aan te bieden. De kans is groot dat als je hen bezoekt en de omstandigheden uitlegt, zij een manier zullen vinden om hun prijzen te verlagen.

Zorg er alleen voor dat je nog steeds producten van hoge kwaliteit krijgt. Laat je niet verleiden tot bezuinigingen op het gebied van voedselveiligheid of op het gebied van hoogwaardige, professionele schoonmaakproducten, vooral niet in deze tijd! Je zult het beste af zijn als je de beste producten blijft afnemen. Bespaar door van onze verschillende promoties te profiteren. Ontdek ze hier.

Afbeelding van een pizza met olijven gesmolten kaas

Doe een uitgebreide food cost berekening van je menu

Het klinkt vanzelfsprekend, maar soms vergeten we echt de kosten van elk item op ons menu te berekenen. Hoeveel kost het nu echt om elk gerecht op je menu te bereiden? En hoe veranderen die kosten als je producten grote aantallen inkoopt? Dit is geen eenmalige oefening, maar iets wat je regelmatig zou moeten doen. Nu COVID al je kosten in de war schopt, is het een goed moment om opnieuw te beoordelen hoeveel je betaalt voor elk gerecht.

Neem je tijd en bereken de kost van elke mogelijke maaltijd, rekening houdend met de nieuwe (hogere) kosten van elk gerecht. Nogmaals, zorg ervoor dat je nooit inboet op het gebied van voedselveiligheid of professionele schoonmaakproducten. Zodra je dit hebt geëvalueerd, kun je nagaan of er gerechten op je menu staan die je niet meer wilt aanbieden. Dit is ook een goed moment om met je leveranciers te overleggen over een eventuele aanpassing van de kosten.

Bekijk de prijselasticiteit

Een product met een elastische vraag is een product dat sterk reageert op een prijsverandering. Met andere woorden, het is een product waarvan klanten minder kopen als de prijzen stijgen. Gewoonlijk is een product dat elastisch is, ook een product dat in hoge mate vervangbaar is. Als bijvoorbeeld de prijs van pizza's plotseling omhoog schiet, zullen klanten er waarschijnlijk veel minder van kopen - in plaats daarvan zullen ze bijvoorbeeld voor een broodje of panini gaan.

Aan de andere kant zijn sommige gerechten ook moeilijker te vervangen. Dit betekent dat klanten veel meer bereid zullen zijn om er een hoge prijs voor te betalen. Trends of modeartikelen kunnen in deze categorie vallen, net als gezonde voeding of luxeartikelen.

Het is een goed idee om de gerechten op je menu te beoordelen om te bepalen welke het meest rekbaar zijn. Dat zijn de gerechten waarvoor je klanten waarschijnlijk niet meer zullen willen betalen; je zult de prijs constant moeten houden, of die gerechten van het menu moeten schrappen. De meer inelastische gerechten op je menu daarentegen zijn de gerechten waarvoor je klanten waarschijnlijk bereid zijn hun budget te verruimen en iets meer te betalen. Dat zijn de maaltijden waar je een hogere prijs kunt vragen.

Afbeelding van een croque met ei, spinazie en kaas

Heroverweeg de minder populaire items op je menu

Elk restaurant ter wereld heeft wel iets minder populaire gerechten dan andere. Dat betekent niet dat die gerechten niet goed zijn; misschien zijn het seizoensgebonden gerechten, of misschien beantwoorden ze aan een bepaalde smaak. Maar om welke reden dan ook zijn deze artikelen gewoon niet zo populair bij het merendeel van je klanten. Misschien zijn ze nu zelfs minder populair dan in andere tijden. Tegenwoordig zijn veel klanten op zoek naar vertrouwd eten dat ze al kennen en lekker vinden.

Dit is een goed moment om je menu door te nemen en een aantal minder populaire gerechten te schrappen - vooral als de bereiding ervan duur is. Maaltijden met dure stukken vlees, of dure luxe-ingrediënten, zijn misschien niet de juiste items om nu op je menukaart te zetten. Dit zijn in het beste geval gewaagde gerechten, en ze zijn nu riskanter dan ooit.

Bekijk de concurrentie

Je bent waarschijnlijk niet het enige restaurant in je omgeving - dus waarom kijk je niet eens hoe je concurrenten het doen? Hoe zien hun menu's er tegenwoordig uit? Hebben ze hun prijzen verhoogd? Hebben ze de items op hun menukaart veranderd?

Je hoeft natuurlijk niet precies te doen wat de andere restaurants doen, maar zo krijg je wel een idee van hoe zij het aanpakken. Dat zal je helpen om een doel te bepalen waar je met jouw zaak naartoe wilt. Natuurlijk zal het bestuderen van de concurrentie je ook helpen beslissen of hun strategieën werken. Leer van de fouten van concurrenten, maar ook van hun successen.

Herschrijf je menu

Als je alle kosten en prijzen op je menu hebt heroverwogen, is het tijd om je menu zelf letterlijk te herschrijven en opnieuw te ontwerpen. Je zult de goedkope gerechten willen benadrukken en informatie willen weergeven over eventuele aanbiedingen of promoties. Zorg ervoor dat je klanten op de hoogte zijn van alle veranderingen die je hebt aangebracht.

Natuurlijk moet je ook je website bijwerken en ervoor zorgen dat de menuwijzigingen ook daar worden weergegeven. En je zult waarschijnlijk al je sociale media kanalen willen gebruiken om je klanten op de hoogte te brengen van de wijzigingen op je menu. In feite zou je je klanten vrij regelmatig updates en herinneringen moeten sturen over al je aanbiedingen en specials! Sociale media is een geweldige manier om te communiceren met je klanten op elk moment.

Afbeelding van een restaurant

Overweeg speciale aanbiedingen

Als je je menu bekijkt, ontdek je misschien dat je voor sommige gerechten relatief weinig hoeft te betalen. Je zou kunnen overwegen om op die gerechten een promotie aan te bieden. Soms kan een lagere prijs voor bepaalde gerechten - vooral desserts of voorgerechten - klanten verleiden om je restaurant te bezoeken. Eenmaal daar, zullen je klanten waarschijnlijk meer bereid zijn om andere gerechten op je menu uit te proberen.

Sommige restaurants bieden ook graag 'early bird' specials aan, of kortingen op bepaalde gerechten op bepaalde tijdstippen van de dag. Dat kan een geweldige manier zijn om mensen naar je restaurant te krijgen op minder populaire tijden, zoals vroeg in de avond of halverwege de middag.

Tot slot

De restaurantsector is nog steeds een van de belangrijkste, meest waardevolle sectoren in dit land. Zelfs middenin de COVID-19 epidemie leveren restaurants nog steeds een geweldige service. Meer dan ooit willen je klanten genieten van het comfort van een lekkere maaltijd buitenshuis. Naar een restaurant gaan vrolijkt mensen op.

Tegelijkertijd staan restaurants tegenwoordig voor grote uitdagingen. Restauranteigenaren worden geconfronteerd met torenhoge kosten, maar er wordt ook van hen verwacht dat ze kwalitatief en lekker eten aanbieden tegen redelijke prijzen. Dat is niet gemakkelijk! Hopelijk maken onze tips het makkelijker om aanpassingen te doen aan je menu, zodat je klanten lekkere maaltijden kan aanbiden, zonder over je budget te gaan.