
Minder vlees
Voor jongeren is het steeds normaler om één of meerdere keren per week geen vlees te eten. De generatie Y is meer bezorgd om hun gezondheid en maakt bewuste keuzes als het gaat om voeding, zoals het verminderen van vleesconsumptie. Zorg er dus voor dat jouw aanbod aan deze trend voldoet. Bied voldoende originele vegetarische gerechten aan of maak jouw beste successen volledig vegetarisch.

Meer groenten
Naast een afname van vleesconsumptie, nemen groenten een steeds belangrijkere plaats in op het bord. Zorg ervoor dat je aantrekkelijke groentegerechten aanbiedt. Vergeet niet dat groenten echte seizoensproducten zijn: pas je menu hierop aan. De positieve effecten zullen ook merkbaar zijn op jouw marges.

Het oog wil ook wat
Groenten hebben een onmiskenbaar voordeel: oneindige variaties in kleuren, structuren, technieken en presentatie. Dit laatste aspect is bijzonder belangrijk voor generatie Y. Alles wat er aantrekkelijk uitziet, wordt gefotografeerd en op sociale media geplaatst. Zorg er dus voor dat de presentatie van jouw gerechten perfect is. Kies voor mooi servies, een goede basis voor jouw gerechten en goede verlichting.

Producten uit eigen tuin
Generatie Y hecht waarde aan korte ketens: van boer tot bord. Waarom zou je niet jouw eigen tuin of kas beginnen? Lokaler kan bijna niet! Dit biedt ook de mogelijkheid om het onderwerp aan tafel te bespreken. Als je de ruimte en mogelijkheid hebt, aarzel dan niet om jouw eigen groenten of kruiden te kweken. Dit garandeert niet alleen optimale versheid, maar je kunt deze aanpak ook op jouw menu benadrukken.

Vegan
De verspreiding van kennis over voedsel en voedselketens leidt generatie Y tot andere keuzes. Een daarvan is het vermijden van dierlijke eiwitten ten gunste van plantaardige eiwitten: zoete aardappelen, bonen, peulvruchten, granen, noten, zaden, haver, quinoa en zeewier, bijvoorbeeld. Speel in op deze trend door jouw menu te vernieuwen. Enkele ideeën: een quinoa burger, een zeewiersalade, een hummus sandwich en een zoete aardappelspread sandwich. Origineel, heerlijk en vegan.