Foodtruckfestivals maken streetfood van over de hele wereld populair. De kleine wereldse gerechten met authentieke smaken zorgen voor een ware smaakbeleving en maken van eenvoudige hamburgers of hotdogs een échte gourmet-ervaring. Zorg daarom dat je mee op de trein springt en houd je aan onze 5 regels om het perfecte streetfood te serveren.
1. What you see is what you get
"What you see is what you get” is één van de belangrijkste slogans van streetfood. Daarmee bedoelen we dat streetfoodgerechtjes veelal voor de ogen van de gasten worden klaargemaakt of afgewerkt. Geen gesloten keuken maar direct zicht op de ingrediënten waarmee er gekookt wordt. Daarnaast is de manier van gerechten presenteren een belangrijk onderdeel. Plaats alle componenten direct zichtbaar zijn in de bowl, op het broodje of in het bakje.

TIP
Vouw het broodje of de wrap niet helemaal toe. Laat wat ruimte om alle verse ingrediënten te tonen. Het is wel handig om dit in een vetvrij papiertje te serveren met een servet zodat het alsnog makkelijk gegeten kan worden.
2. Vertel een verhaal
Via storytelling neemt streetfood je gasten mee op culinaire ontdekkingsreis. Ze proeven meteen de smaak van vakantie. Vaak zijn het exotische recepten die geperfectioneerd worden of het zijn authentieke recepten die al generaties in de familie zitten. Deze authentieke verhalen kan je vertellen op je menukaart, borden in je zaak of laat het leven op social media. Het is een goede manier om mensen aan je te binden. Gasten komen hier écht voor terug.

TIP
Wat is jouw familierecept? En is het iets dat je zou kunnen verkopen in je zaak? Misschien komt er niet meteen een idee in je op, maar probeer eens outside-the-box te denken. Misschien is er een bepaald element dat je kan gebruiken? Of kunnen de gehaktballen op grootmoeders wijze dienen voor een maandelijkse suggestie?
3. Experimenteren kun je leren
Uit onderzoek is gebleken dat de consument streetfood het ideale type eten vindt om mee te experimenteren. Het is betaalbaar en de portie is niet te groot. Het is vaak multicultureel en geeft de restaurantbezoeker het gevoel om op vakantie te zijn. Toch is het belangrijk om het gerecht herkenbaar te houden. Als het te ver uit de comfortzone van de gasten ligt, bestelt niemand het. Dus een klassiek gerecht met een bijzondere twist of een exotisch gerecht met een aantal herkenbare ingrediënten is de sleutel tot succes.

TIP
Een goed voorbeeld van klassiek met twist zijn ouderwetste gehaktballen met een exotische twist met oosterse kruiden zoals ras el hanout. Rijg ze aan een spiesje en je hebt direct een streetfood uitstraling. Of breng een zalmburger op smaak met een pittige venkelsalade met koriander en sinaasappel voor een Thaise toets. Ontdek het recept hieronder.
4. Add some drama
Theater is een belangrijk element binnen streetfood. Een pizzabakker die zijn deeg in de lucht gooit, een visboer die een vis fileert, het dresseren van speciale toppings.... het blijft jouw gasten bij. Als je als zaak zulke uitgesproken handelingen laat zien, geef je blijk van versheid en ambacht.
Niet alleen jij of de handelingen staan in de spotlight, het uiteindelijke gerecht moet ook schitteren zodat gasten het gaan delen op social media en zo je zaak meteen promoten. Denk bijvoorbeeld aan een zwart softijsje, de freak shakes, gekleurde bao buns of enorme burgers waarvan het water je in de mond loopt.

Streetfood Burgers & Skewers recepten zijn te vinden in het nieuwe Trends on Plate magazine
Ontdek in deze editie van Trends on Plate het geheim van streetfood. Boordevol exotische recepturen, handige technieken om jouw gerechten in streetfoodstijl te presenteren en tips van experts zodat jij van deze trend een succes kan maken in jouw zaak.
5. Groen, groener, groenst
De consument wordt steeds bewuster, tegenwoordig is minder vlees eten de normaalste zaak van de wereld. Een onderzoek uitgevoerd door de Wageningen University & Research toont de waarschijnlijkheid dat tegen 2030 minstens de helft van de restaurantbezoekers naar een groentengebaseerd eetpatroon is overgeschakeld. In veel Midden-Oosterse en Aziatische keukens spelen groenten en peulvruchten nu al een hoofdrol. Ook komen er steeds meer vleesvervangers op de markt. Letten op duurzaamheid van de gerechten zelf en van de wijze waarop je iets serveert, wordt enorm gesmaakt door je gasten. Laat die duurzame aanpak vooral ook zien, want dat is al lang niet meer iets voor geitenwollensokken-types, maar net ontzettend hip.

TIP
Naast alternatieven voor plastic disposables zijn er ook manieren om duurzaam te zijn én jouw bedrijf in de kijker te zetten. Verpak het eten bijvoorbeeld in papieren tassen waar je logo op staat. Of laat een aantal katoenen tassen bedrukken met een leuke ‘quote’. Vaak worden die tassen door je vaste gasten gebruikt als hand- of boodschappentas dus ook dat is extra reclame.