Menu

Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Het geheim van de Kempen zit in haar vruchtbare bodem verstopt. Het is dan ook geen toeval dat Johan, May en Marc zich hier gevestigd hebben met hun kleinschalig familiebedrijf. Dankzij de goed doorlatende zandgrond groeien hun asperges op natuurlijke basis uit tot rasechte seizoenskoningen. 
 

Hoe verklaar jij de uniciteit van de Kempische bod? 

"De bodem is vooral niet te zwaar, wordt evenmin besproeid én bevat voldoende mineralen. De lichte zandgrond zorgt er ook voor dat asperges weinig weerstand ondervinden tijdens het groeien en daarenboven kleuren ze hierdoor mooier wit. Onze Kempische grond voegt ook nog eens een subtiele zoete toets en malse textuur toe aan het eindproduct."

Waarom hebben jullie besloten om met Fresh from the Farm samen te werken? 

"Eigenlijk komt die keuze voort uit tijdsgebrek. Naast onze thuisverkoop doen we al een aantal markten in de streek (Heist op den Berg, Geel, Turnhout en Mol) en het idee om de krachten te bundelen met andere lokale leveranciers, leek ons wel interessant. Ook voor de winkels, groothandels en restaurants is het efficiënt dat alle producten (van aardappelen over kaas en melk tot asperges) samen geleverd worden."

Waarop moeten horecaondernemers, restaurateurs en chefs letten bij het uitkiezen van asperges?

"Asperges moeten piepen wanneer je ze tegen elkaar wrijft. Vermijd asperges met een ingedroogd of houtachtig onderkantje. Daarnaast moet je beseffen dat asperges uit serres minder smaak bevatten. Asperges uit volle grond steken daar op kwaliteitsniveau met kop en schouders bovenuit. Het aspergeseizoen, dat vanaf begin april tot 24 juni loopt, is uiteraard de allerbelangrijkste factor."

Als Belg kunnen we onze inlandse economie gemakkelijk een boost bezorgen door meer producten van eigen streek te waarderen.


Wat is jouw belangrijkste argument om volop voor Belgische terroirproducten te kiezen?

"Als Belg kunnen we onze inlandse economie gemakkelijk een boost bezorgen door meer producten van eigen streek te waarderen. Asperges uit Peru liggen bijvoorbeeld al in februari in de winkel en behalve het feit dat dit niets te maken heeft met de seizoensgroente zoals wij die kennen, moet je als consument ook wel beseffen dat de voedselcontrole op buitenlandse producten veel minder streng verloopt. Terwijl je er bij Belgische terroirproducten donder op mag zeggen dat ze hoog zitten in kwaliteit en smaak."