Menu

Doe gerust een rondvraag bij je klanten: het voorbije 1,5 jaar lieten velen onder hen een maaltijdbox, dinerbox of aperitiefbox thuisbezorgen. Zo konden ze het gemak en gastronomische genot van een restaurant bij hen thuis ervaren. Als slager of traiteur surf jij in de eindejaarsperiode mee op het succes van die maaltijdboxen. Met onze tips maak je er echte bestsellers van.
Afbeelding van maaltijdbox met allerlei soorten kazen

Maaltijdboxen maken met de feestdagen: hoe completer, hoe beter

Bij zo’n feestelijke maaltijdbox staat, naast genieten natuurlijk, gemak centraal. Je klanten hoeven niet aan te schuiven in de supermarkt. Ze hebben geen kookstress. En ze hoeven niet in de potten te roeren terwijl hun gasten aan het feesten zijn. Alles zit kant-en-klaar in hun feestbox voor het eindejaar. Of je nu alleen gourmet- en fondueschotels aanbiedt of ook andere culinaire foodboxen: zorg dat alles inbegrepen is als de klant dat wenst. Van voorgerecht tot dessert. Met bijbehorende sausjes, en warme en koude bijgerechten. Steek er eventueel een aperitiefje bij of een hapje voor tussendoor. En wat dacht je van een QR-code met een Spotifylijst vol passende muziek? Hoe meer verrassingen er in zo’n foodbox rond Kerstmis of Nieuwjaar zitten, hoe leuker het wordt voor je klanten.

Afbeelding van maaltijdbox met allerlei soorten vlees

Spreek een breed publiek aan met je maaltijdbox

Gourmet, fondue, varkenshaasje, stoofpotjes: die klassiekers blijven populair met de feestdagen. Toch is er ook alsmaar meer vraag naar vegetarische en gezondere maaltijdboxen, en gerechten die klanten niet op hetzelfde niveau kunnen klaarmaken. Speel daarop in door te variëren in je bijgerechten. Maak smaakbommetjes van groentegerechten. En neem je klanten mee naar verre landen. 

Afbeelding lokaal adverteren

Start op tijd met de promotie van je maaltijdbox

Je klanten smeden hun eerste eindejaarsplannen al vanaf begin november. Zorg ervoor dat jouw smakelijke pakketten dan al mee op de radar staan.

  • Maak een proefdoos om goede reclamefoto’s te nemen en zet de informatie over je maaltijdboxen helder en duidelijk op je website.
  • Deel eindejaarsfolders uit en stuur een e-mail naar je vaste klanten. Trek die klanten sneller over de streep door bijvoorbeeld een kleine korting te geven als terugkomactie of een extraatje aan de snelste bestellers.
  • Gebruik je eigen socialemediakanalen om je maaltijdboxen in de schijnwerpers te zetten en adverteer op Facebook en Instagram. 

Om je op weg te helpen met adverteren op Sociale Media loopt er nu een actie waarbij Unilever Food Solutions tijd en middelen vrijmaakt en jou als slager/traiteur een Facebook-advertentie aanbiedt ter waarde van €150 waarbij we (potentiële) klanten bij jouw in de buurt bereiken.

Krijg meer likes op je maaltijdbox met deze tips:

  • Laat de voorbereidingen achter de schermen zien. Mensen vinden het leuk om ‘binnen’ te kijken.
  • Laat de mensen achter je bedrijf zien, de trots en de liefde voor het vak.
  • Vertel het verhaal van een bijzonder product of een speciale bereiding. Laat zien waar bijvoorbeeld je Belgisch witblauw of je rundvlees vandaan komt. 

Ben je nog niet ingeburgerd in sociale media? Dit artikel zet je stap voor stap op weg

Afbeelding van maaltijdbox in slagersbakje

Ga voor een topservice bij je maaltijdbox

Je klanten zijn bereid om wat meer te betalen voor hun foodbox met de feestdagen, tenminste als de service onberispelijk is. Dat doe je op verschillende manieren:

  • Vlotte bestelling en afhaling: is je slagerij of traiteurzaak voorzien op 200 maaltijdboxen in 1 dag? Hoe hou je rekening met allergenen? En hoe vermijd je dat er op het piekuur 50 mensen aan je deur staan? Teken de hele flow – van bestellen tot afhalen – stap voor stap uit. Met je geoliede maaltijdbox-machine verover je de harten van je klanten.
  • Duidelijke informatie en toelichting bij de bereiding: maak werk van de handleiding bij je maaltijdbox. Vertel wat je klanten krijgen en hoe ze hun gerechten het best kunnen opwarmen. Doe dat gedetailleerd zodat er geen twijfel is.
  • Voeg iets persoonlijks toe: zoals een handgeschreven kaartje, een leuke quote op de verpakking of een minicadeautje voor de kinderen. Dat kleine gebaar laat een grote betrokkenheid bij je klanten zien. Als dat haalbaar is: breng de maaltijdboxen zelf rond bij je klanten. 
Afbeelding van gsm die foto trekt van gerecht

Is je maaltijdbox instagrammable?

We leven in een Instagramcultuur: veel mensen laten vrienden en familie via sociale media meegenieten van hun feestgerechten. Dus kun je er beter voor zorgen dat je maaltijdbox én gerechten mooi presenteren. Bedenk dat het gratis reclame is voor je zaak. Je succes een handje helpen? Daag je klanten uit om foto’s van hun feestbox te delen met bijvoorbeeld de hashtag van je zaak. Of verwerk subtiel je naam in de gerechten, zoals een chocolade naamplaatje op je dessert. 

Maak je klanten warm voor een volgende bestelling

Plan je met valentijn opnieuw zo’n maaltijdbox? Steek er dan al het menu en een bestelformuliertje of bestel-URL bij. Je kunt ook een korting of waardebon geven voor een volgende bestelling. 

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu