Menu
Punten

Tijdens de feestdagen mag het allemaal een beetje meer zijn: klanten verwachten heerlijke, feestelijke gerechten met een minimum aan inspanning. Met een doordacht aanbod wordt het een spetterend eindejaar voor iedereen. Verleid je klanten met traiteurtoppers van het huis of handige maaltijdboxen en scoor zelf extra marge met onze handige tips.

TIP 1: MEER OMZET DOOR EEN EFFICIËNTE VOORBEREIDING

Als traiteur/slager wil je topkwaliteit leveren, maar dat betekent niet dat je alles zelf moet doen. Zoek een evenwicht tussen culinaire perfectie en tijd- en kostenbesparing door bijvoorbeeld te werken met gebruiksklare basisproducten.

Afbeelding kalkoen

 

1. Vereenvoudig je zelfbereide gerechten en menu’s

Hoeveel gerechten staan er op je eindejaarsmenu? Je hebt misschien de neiging om je klanten zoveel mogelijk keuze te geven. Maar hoe meer keuze, hoe meer voorraad en bereidingen. Verleg je focus van kwantiteit naar kwaliteit en beperk je menukaart. Koop je producten in grotere hoeveelheden in en bespaar tijd én geld door grotere hoeveelheden te bereiden.

Tip: varieer binnen eenzelfde thema. Zo kun je een vol-au-vent met kip aanbieden en een versie met kalfszwezeriken. Twee verschillende keuzes maar wel met hetzelfde basisrecept.

Welke gerechten zet je het beste in de kijker om meer omzet te creëren? Ga voor gerechten die heel goed scoren met de feestdagen, die specialiteit van het huis zijn én waarop je ook nog eens een grote marge verdient. 

2. Zorg voor routine met vaste recepten

Zet bij elk recept de exacte hoeveelheden, bereidingstijden en kook- en baktemperaturen. Zo gaan de bereidingen vlotter en werken ook je collega’s op precies dezelfde manier – met minder kans op fouten en verspilling.

3. Gebruik van goede basisproducten

Je eigen bouillon maken geeft natuurlijk heel wat voldoening. Maar het vraagt tijd, tijd die je in de drukke eindejaarsperiode niet hebt én niet kunt doorrekenen in je prijzen. Met gebruiksklare oplossingen gaat je mise-en-place veel sneller. Met onze kant-en-klare bouillons zet je hoogwaardige gerechten op je menu en bespaar je toch tijd. Kijk ook eens bij de kant-en-klare sauzen van Knorr, ontwikkeld en geperfectioneerd voor en door professionals zoals jij. Het is aan jou om de finishing touch te geven.

TIP 2: VERHOOG JE OMZET MET CROSSSELLING EN UPSELLING 

Het doel van crossselling en upselling? Meer verkoop en meer omzet voor je zaak. 

  • Wat is cross-selling of bijverkoop?

    Je verkoopt je klant een extra, bijpassend product. Zoals een notenmengeling bij een kaasplank, een pak broodstengels bij een tapenade, olie bij een fonduepakket. Of wat dacht je van een lekkere fles wijn bij een gerecht, een gebakje bij de koffie en brood bij het voorgerecht?

    Wat is upselling of meerverkoop? 

    Je verkoopt je klanten een grotere of luxueuzere versie van wat ze wilden kopen. Een speciaalbier in plaats van een gewoon bier, bijvoorbeeld, of een speciale, feestelijke vis- of vleesbereiding van het huis.

Hoe verhoog je de verkoop en je omzet met de feestdagen? 

Afbeelding dipsauzen

1. Bied extra’s bij je gerechten

Laat je klanten kiezen uit verschillende sauzen en bijgerechten bij een wildschotel. Inspiratie vind je volop in onze eindejaarsfolder ‘Sauzen en feestelijke bijgerechten. Of verwen hen verschillende dips, proevertjes en gerechten om te delen.

 

2. Zet je crosssellingproducten in de kijker

Zet extra’s voor bijverkoop in de buurt van de kassa, op grijp- of ooghoogte. Denk verder dan de feestmaaltijd en speel ook in op cadeautjes. Prijs bijvoorbeeld een goede fles olijfolie aan, of kruiden in mooie verpakkingen en vleesmessen van topmerken. Originele eindejaarsgeschenken voor elke foodie. Zet ook je speciale gerechten in de kijker – in je vitrine, je toonbank én op je website en social media.

3. Spreek een strategie af met je personeel

Geef de bijverkoop en meerverkoop een duwtje in de rug en bied de producten bewust én aantrekkelijk aan. “Hebt u bij onze feestpaté graag een potje van onze huisgemaakte uienconfituur?” Of “Voor de parelhoenfilet hebben we een een heel romige calvadossaus om erbij te serveren. Steek ik die erbij voor u?” Een ja van de klant is nooit ver weg. Heb je een webshop? Geef ook daar suggesties om nog een extra product te kiezen. 

 

4. Stel handige all-inpakketten samen

Een kant-en-klare box met alle ingrediënten biedt extra gebruiksgemak voor je klanten. . Jij kunt er gerust wat meer geld voor vragen – als je slim rekent, betekent dat voor jou extra omzet. Denk bijvoorbeeld aan een gourmetschotel inclusief sauzen, kruiden en brood of een fonduepakket met bijgerechten.

Tip: In onze eindejaarsbrochure vind je koude en warme side dishes om vingers en duimen bij af te likken.

Geef bijverkoop en meerverkoop een duwtje in de rug door actief producten aan te prijzen.  Een ‘ja’ van klanten is nooit ver weg, zeker als je vriendelijk communiceert zonder aandringen, zoals: “Heeft u graag een potje huisgemaakte uienconfituur bij uw feestpaté?” Of “Voor de parelhoenfilet hebben we een een heel romige calvadossaus om erbij te serveren. Steek ik die erbij voor u?” Heb je een webshop? Geef ook daar suggesties om nog een extra product te kiezen. 

TIP 3: KEN DE EXACTE FOODCOST VAN JE FEESTMENU

Tegen de feestdagen haal je wellicht wat andere, specialere producten in huis. Die zijn vaak een stuk duurder, zeker nu de grondstofprijzen blijven stijgen. Ken je de impact daarvan op je foodcost en reken je die door in de prijs? En ging je al eens na hoe je die foodcost kunt verlagen? 

1. Omzet verhogen met de feestdagen = exacte food cost berekenen

Om de verkoopprijs van je producten en gerechten te bepalen, moet je rekening houden met:

  • Aankoopprijs
  • Arbeidskosten: hoeveel tijd kost het om een product te verwerken of een gerecht te maken?
  • Variabele en vaste kosten: zijn de kosten van gas, elektriciteit en huur gedekt?
  • Btw

Met onze UFS foodcost calculator kan je nu ook op onze website de foodcost van je gerechten berekenen. Zo zie je meteen de impact als een van je grondstoffen in prijs verhoogt. De Foodcost calculator kan je terug vinden bij elk recept dat je aanklikt op de receptenpagina. Gebruik onze Foodcost calculator om je foodcost, kost per portie, en marge te berekenen. 

Afbeelding slager met lamsbout

2. Hoe verlaag je je food cost?

3 manieren om je food cost te verlagen en zo je omzet te verhogen:

  • Vervang de dure klassiekers door goedkopere, maar even lekkere en kwaliteitsvolle alternatieven. En gebruik meer groenten in gerechten. Ontdek een aantal gerechten met een lage food cost.
  • Werk met vaste recepten en afgewogen porties.
  • Werk voor een aantal bereide gerechten met voorgesneden of bereide producten. 
Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu