Menu
Punten

WERVEN

  1. Zoek naar nieuwe krachten binnen je netwerk. Gemotiveerd personeel vinden is geen evidentie, maar de horecasector is een ons-kent-ons wereld. Zoek het niet te ver en spreek collega’s, leveranciers of (ex-)medewerkers aan over de profielen die je zoekt.
  2. Schrijf scholen of opleidingscentra aan voor gekwalificeerde startersprofielen. Ga eens na welke restaurantstages succesvol waren, misschien kan je de beste stagiair(e) een job aanbieden.
  3. Vergroot het bereik van je vacature door je oproep via sociale media te delen. Omschrijf naast de functie ook duidelijk het takenpakket. Probeer je zoekertje zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Soms loont het om een medewerker te laten vertellen waarom werken in jouw onderneming zo fijn en anders is. Op die manier vergroot je de geloofwaardigheid en prikkel je iemand om deel uit te maken van je team. 
  4. Geef de voorkeur aan attitude boven diploma’s of titels. Talenten kan je al doende bijschaven, maar een passie of mentaliteit kan je onmogelijk aanleren.   
  5. Heb je omwille van nijpend personeelstekort snel nood aan extra krachten? Doe dan gerichte research via databases voor horecaprofessionals zoals https://www.qualityseekers.be, https://www.horecapartners.be of https://horecaforces.be.

 

BETREKKEN

  1. Schrijf samen aan een verhaal. Organiseer brainstorms waarin je iedereen – van afwasser tot chef – laat meedenken over het nieuwe menu, je sociale mediastrategie en de toekomst van je restaurant. 
  2. Communiceer over je beoogde winst en vier het succes in groep. Stel: je streeft een minimum omzet na. Bij het behalen van dat streefdoel kan je een teambuilding organiseren waarvan je medewerkers het verloop zelf mogen bepalen.
  3. Investeer in een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn. Stimuleer je personeel om vragen te stellen, problemen uit te spreken en moeilijke onderwerpen aan te kaarten. 
  4. Zorg voor de fun factor. Je motiveert medewerkers om het beste van zichzelf te geven voor de gasten door ruimte te maken voor ontspanning en persoonlijk welzijn. Installeer bijvoorbeeld de gewoonte om na de laatste service van de week iets samen te drinken.  
  5. Voorzie je medewerkers van een verse en lekkere maaltijd voorafgaand aan elke service. Ook een vaste avond waarop telkens een ander teamlid de medewerkersmaaltijd bereidt, kan wonderen verrichten voor de groepsgeest.

 

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu