Menu

Ik werk in…

Ga verder

De inhoud van de site wordt gewijzigd op basis van je type bedrijf 

Hoevewinkel Minoodt is sinds 1985 dé referentie voor smakelijk witloof uit volle grond. Binnenkort neemt de zoon van eigenares Monique de zaak over. Als industrieel ingenieur in tuinbouw wil hij de toekomst van Belgische seizoensgewassen vrijwaren voor toekomstige generaties. 
 

Hoe zijn jullie ooit begonnen met het bedrijf?

"Onze familieleden werkten als fruitkwekers rond seizoensfruit (pruimen, kersen, appel). Daarbij verbouwden ze ook nog aardappelen en witloof. Van dat fruit zijn we tijdens onze overname afgestapt en uiteindelijk hebben we ook nog prei aan onze productie toegevoegd."

Witloof is onze Belgische trots, waarom heb jij destijds beslist om van deze groente jouw dagtaak te maken?

"Grondwitloof is nog een puur product waarvan je er tegenwoordig steeds minder vindt. Het feit dat onze klanten van heinde en verre komen om ons witloof te kopen, is toch wel de kroon op het werk. Dan weten we weer waarom we zo hard werken."

Hoe kan je zien dat je met kwaliteitswitloof te maken hebt?

"De poot van het loof moet wit zijn. Zie je een bruine verkleuring, dan weet je meteen dat het geen vers loof is. Hoe donkerder de poot kleurt, hoe ouder hij is. Om te vermijden dat het loof door de blootstelling aan licht en lucht groen kleurt, dekken wij onze stronken af met blauw papier. Die kisten worden dan opgeborgen in een donkere omgeving; hierdoor kan het witloof gemakkelijker haar maagdelijke kleur behouden."

Het feit dat onze klanten van heinde en verre komen om ons witloof te kopen, is toch wel de kroon op het werk. Dan weten we weer waarom we zo hard werken.


Waarin wijkt jullie productieproces af tegenover dat van industriële kwekers? 

"Omdat wij volgens de traditionele principes grotendeels afhankelijk zijn van handwerk, kunnen wij ook geen grote hoeveelheden verzetten. Eerlijk gezegd brengt onze korte en transparante keten soms ook wat nadelen met zich mee. Geïnteresseerde partners willen vaak schalen en voor zo’n grootschalige aankoop is onze hoeveelheid ontoereikend."

Waarom is het voor consumenten niet evident om systematisch voor lokale leveranciers te kiezen? 

"Eigenlijk is er een overaanbod in de supermarkt en daarin verliezen mensen zichzelf. Bovendien weten ze niet meer wat seizoen of terroir betekent. Vroeger maakten mensen de tijd om hun aankopen bij verschillende leveranciers en vakspecialisten te doen, terwijl de jonge gezinnen van vandaag vaak in tijdsnood zitten. Dan kopen ze alles maar aan via één centraal punt aan. Ik heb er goeie hoop op dat de jonge generatie het tij zal doen keren en weer belang zal hechten aan lokale en eerlijke handel."